" ...The beauty of a woman is not in the clothes she wears, the figure that she carries. or the way she combs her hair.... The beauty of a woman must be seen in her eyes, becouse that is the doorway to her heart, the place where loves resides...."

Followers

Tuesday, June 15, 2010

Kenapa ramai jiran2 sekarang bermasam muka hanya sebab parking kereta?

Salahkah tindakkannya?

Adik kawan baik aku dan ayahnya di tahan reman minggu lepas sbb pukul orang. Jahat ke dorang ni sampai nak pukul orang. Nasib baiklah tak keluar kat muka depan surat khabar metro tu. Selalu kes2 mcm ni laju je keluar kt surat khabar kn. Kadang2 bila aku baca berita2 mcm ni, aku terfikir gak, mesti ada sbb knp ianya terjadi. Dan kini terbukti ada sbb benda tu berlaku.

Majoriti yg tggl kt kwsn rmh aku ni, org2 lama. Rumah kat sini pun dh berusia lbh 20 thn. Deret rumah aku ni, ada couple muda yg baru lg tggl kt slh sebuah rumah. Bini dia mmg anak salah sorang jiran kat sini. Tp lakinya consider org baru lah kt area ni. Msh muda dua2 ni. Baru awal 20an. Apa yg aku nmpk mamat ni, mmg jenis yg kurang hajar n tak hormat org tua. Aku tahu dia pki keta besar, keta company. Tp cara dia tu berlagak n mmg tak hormat orang lansung. Byk jugak komplen yg aku dgr dr jiran2. Tp aku ni jenis yg x pedulik n malas nak cari pasal. Klu ada yg cerita aku dgr je lah. Janji dorang tak ganggu family aku @ bercerita bukan2 pasal family aku dah lah. Dia pn bkn prnh tegur aku pn. Plg kuat bini dia je lah yg senyum kat aku.

So satu hari ni, mamat ni nak parking kereta dia. Tp agak sempit sbb kereta kakak kawan adik aku ni ambik space dia sikit. Yelah org tu pn bkn nk parking lama2. Panggil je lah kalau nak srh alih kereta. Masalahnya mamat ni mmg lah pggl kakak ni srh alih kereta tp cara dia panggil tu x kena. Ada ke patut dia ketuk pintu rumah org kuat2 dn tanpa bg salam. Sedangkn dia tahu yg duduk kat situ, org yg lbh tua dr mak ayah dia. Bila org tua ni keluar, blh lak dia bising2 srh alih kereta. So pakcik ni tegur lah, xde adab ke, x leh nk pggl org elok2 ke, bg slam ke. Tp jenis mmg berangin, bkn main lg tunjuk lagak dia, menjawab dn menengking2 pak cik ni. Sampai dah tegang n panas, blh pulak mamat ni nak terajang pak cik ni. Kebetulan pulak, kawan adik aku baru balik kerja masa tu. Ternampak lak bapak dia nak kena terajang. tanpa dia sedar, dia yg terbang n terajang budak tu dulu. Dia pn x sedar mcmana leh jd mcm tu. Dia tahu dia terbang n tergolek je. Pastu budak ni melawan. Jadi lah pergaduhan. Yg pakcik ni bila tgk anak dia kena belasah, dia pun ambik lah kayu pukul mamat ni. So mamat ni tak tahan lari masuk rumah. Tak lama lepas tu dia buat report polis. So kwn adik aku n bapak dia ni pn kenalah tahan reman atas kesalahan bergaduh dan menggunakan senjata.

Secara kasarnya, mmg kawan adik aku n bapak dia ni bersalah. Tapi salahkah jika apa yg di lakukan tu kerana hendak mempertahan kan diri. Si anak meradang bila bapaknya di perlaku kan begitu, si bapak pula tak sanggup tgk anak dia di pukul. Jadi bila hilang pertimbangan dan tak tahu apa yang perlu di laku kan, terus di ambil kayu dn di pukul mamat tu. Nasib sempat lari, klu tak mungkin dh jd arwah. Bila dh hilang pertimbangan, maka kita tak akan sedar apa yg kita laku kan. Apa yg pasti setiap pergaduhan yg berlaku selalunya bermula dari mulut yg jahat, yg kurang hajar. Walaupn skrg kes msh dlm siasatan dan dorang dah keluar lokap, tp aku tahu kes ni masih berpanjangan. Dan aku tak rasa budak tu selamat duduk kat kawasan rumah aku ni. Sbb ramai mmg tak suka kat dia, dan dah tentu family kawan adik aku tu tak kan berdiam diri. Aku harap bdk tu pindah lah dr kawasan ni. Bkn menghalau tp aku takut akn berlaku benda yg lbh teruk lg. 

Secara kesimpulannya aku nak tanya korang :-
1.. Apa yg korang akn lakukan bila tiba2 ternampak bapak korang nak di pukul oleh org lain?
2. Bukan kah sepatutnya kita perlu ada adab, hormat dan sopan bila bercakap dgn org yg lbh tua dr kita?
3. Betul x kebanyakkan pergaduhan berpunca dari mulut yg jahat, yg mula mengeluarkan kata2 kesat dn menyakitkan hati bila bergaduh?
4.  Adakala kita marah, bila membaca kisah2 mcm ni. Kita biasanya akn menyalahkn org yg memukul, tanpa kita sedar selalunya org tu hilang pertimbangan bila dh terlampau marah. Punca dn sbbnya perlu kita selidik dulu sblm kita mengatakn yg dia bersalah....

p/s : Klu mak abah aku di perlakukan sesuatu sebegini, aku sendiri pasti akn lupa diri dn tak sedar apa yg aku lakukan. 


1 comment:

eazlye said...

1. akuh jenis org yg baran bertempat..mak bpk akuh xpenah cuit akuh..pe lagik akuh nk cuit mak bpk akuh...mmg mati kene bunuh mamat tuh ngn akuh..


2. yup..sokong..walaupon org tua yg bermulut jahat or pedas..dorg tetap org tua yg perlu kita hormati..nk maki2 belakang len citer..depan kene respek..

3. betol...kdg2 ngn kwn sdr pon leh jdik camnih..ni pulak org luar..


4. marah sbb pakcik tuh yg kene reman..bukan si kurang ajar mulut celupar tuh...