" ...The beauty of a woman is not in the clothes she wears, the figure that she carries. or the way she combs her hair.... The beauty of a woman must be seen in her eyes, becouse that is the doorway to her heart, the place where loves resides...."

Followers

Sunday, June 6, 2010

Kisah duka sahabat baik ku... Rentetan entri apa kes....

Kadang2 bila fikir betapa sukarnya menghadapi cabaran hidup tetapi semakin lama semakin hari aku makin belajar betapa ramai lagi yang menghadapi kesukaran lebih dari yg aku rasa. Dan bila sahabat baik aku sendiri rupanya menanggung derita di sepanjang perkhwinannya, aku bersyukur kerana tidak di duga sebegitu. 
Rentetan entri yang aku dah post kan sblm ni. Kenapa aku terlalu geram dan ingin aku kongsi kesedihan sahabat aku ni. Kisahnya :-

1.  Si Suami menceraikan isterinya dgn alasan isterinya nusyuz. Tidak melayan suami dan keluar tanpa izin suaminya. Ketika sessi kaunselling, ustaz itu bertanya " Betulkah segala dakwaan yg suami puan katakan ".
Jawab sahabatku " Betul, ustaz. Dia kata saya tidak melayannya. Ustaz tanya dia balik, bgmana saya ingin melayannya sedangkan selama 12 tahun berkahwin, 10 tahun saya tidak tinggal bersamanya. Dia balik ikut suka. Dan dia tak pernah ambil tahu apa yang berlaku pada saya dan anak2."
Bila ustaz bertanya pd suami, suami hanya diam tidak bersuara.

2.  Sambung sahabat ku lagi. " Saya mengaku saya keluar rumah tanpa izin. Sewaktu itu saya ingin bercuti ke satu tempat, kerana saya sangat stress dan keliru. Saya penat. Segalanya perlu saya lakukan sendiri. Ya, saya mengaku tidak bertanya boleh atau tidak tetapi saya berbual dgnnya dan anak2 dan sewaktu perbualan itu saya ada menyatakan saya hendak pergi berehat k satu tempat dan saya bagitahu anak2 masa tu mereka perlu tinggal dengan ayah mereka. Ketika itu suami saya hanya berdiam diri."
Bila ustaz bertanya pd suami, spt td suami hanya mengganguk dan diam.

Banyak lagi soalan2 yang ustaz beri pada isteri iaitu sahabat aku ini. Alhamdullilah setiap soalan itu sahabatku dapat menjawab dengan tenang. Akhirnya setiap pertuduhan yg suaminya dakwa, boleh di kata kan semuanya terkena semula pada batang hidung suaminya. Dan ustaz tu sendiri mengatakan yang sahabat aku ni tak bersalah. Tetapi ego sang suami, sekali melangkah tak mungkin nak berpatah balik. Talak tetap di jatuhkannya. Sahabat aku pula, mlm sblm talak di jatuh kan, dia telah berdoa agar Allah kuatkan hatinya untuk menerima segala apa yg berlaku. Dan selepas sahaja talak tu jatuh, katanya bahunya terasa sangat ringan. Terasa segala beban terus hilang. Senyuman terus terukir. Kesabaran selama ini tidak di hargai. Baginya mungkin akan ada sinar selepas ini.Dan sekarang bekas suami bagai gila talak. Sibuk nak tahu ke mana isterinya pergi. Merayu untuk kembali. Meminta untuk buang yang keruh ambil yang jernih. Kejamnya kau wahai manusia. Knp bila dah kau buang baru kau nak menyesal. Bukan kah ustaz dah nasihat kan kau, sebenarnya kau patut bersyukur kerana di kurniakan isteri yang baik dan sabar. tapi ego kau terlalu tinggi kan.

12 tahun berkahwin. 10 tahun tinggal berasingan. Sahabat aku membesarkan anak2 seorang diri. Ke hulu hilir sendiri. Bekas suami hanya pulang 2 minggu sekali. Itupun tak tentu lagi. Nafkah, kalau ada, adalah. kalau tak, taklah. Bila balik rumah pun macam tak senang duduk. Berseluar jeans ke sana sini. Bila dapat call terus je keluar. Mengandung anak kedua, sahabat aku minta transfer. Konon nak duduk sama dgn suaminya. Malang sekali, suami boleh pulak mintak tukar tempat lain. Tinggal lah kawan ku seorang diri. yang lebih menyedihkan, bila saat sampai waktu bersalin, si suami boleh mintak tolong kawan nya hantarkan bini pergi hospital, siap bagi duit utk beli keperluan isteri. Tak ke luluh hati isteri. Akhirnya, si isteri minta transfer semula ke kota. Tp sahabat aku ni msh blh bersabar. Katanya, si suami terlalu pandai bermain kata2, sbb tu hatinya cair bila selalu di pujuk.

Tak lama slps lahir anak kedua, tanpa di rancang, sahabat saya mengandung lagi. Slps melahirkan, sahabat saya terpaksa memberi anak bongsunya kepada ibu mertuanya sbb tidak mampu untuk menjaga 2 org bayi yg msh kecil dan anak sulong ketika itu baru berumur 5 thn. Sukar baginya untuk menjaga tiga org anak yg msh kecik seorg diri. Berat hati di serahkan lah anaknya itu dengan syarat, apabila dia stabil nanti dia akan ambil anak nya semula. Tapi pelbagai masalah mula timbul bila dia nak ambil anaknya semula. Hinggalah apabila anaknya berumur 4 tahun. Ibu mertua mula telefon, mengadu yg anaknya iaitu suami sahabat aku, lansung tak pedlikan anak, tak bagi dui belanja dan macam2 lagi. Bergegas lah sahabat aku balik kg. Berbincang dgn lembut utk ambil anaknya semula. Katanya jika mak tak larat n ayah  budak tu tak mahu bg belanja, xperlah saya ambil balik anak say. Biar susah senang budak ni dgn sy. Bila dia dh ambil balik anak nya, mula lah mak mertua mencanang cerita. Dia tak kenang budi. Mula telefon si cucu, saiko si cucu. Kemudian si suami ambil balik anaknya dgn alasan nenek rindu kan cucu. Dan akhirnya sampai sekarang, dia tak dapat nak ambil semula anaknya. Tapi sahabatku berkata sendiri, anak tetap anak. Macamanapun anak tu akan cari jugak mak dia bila besar nanti. InsyaAllah aku bukan sengaja tak mahu menjaganya.

Macam2 lagi kepahitan hidup yang di tanggungnya seorang diri. Pernah pengsan berjam2 seorang diri dalam bilik air. Sakit pening dia dan anak2 semua di tanggung sendiri. Anak2 melihat sendiri apa yg berlaku. Hinggakan anak yang sulong lansung tak mahu rapat dgn ayah sendiri. Ada dendam dalam hatinya. Ada sifat benci pada lelaki. Setiap perjalanan hidup ibunya, susah payah dia yg saksikan dan tanggung bersama. Jadi bersarangnya kebencian itu tak boleh nak di halang. Kadang2 sahabat merasakan dia seperti pelacur. Yg di cari bila di perlukan. Lepas tu hilang begitu sahaja. Namun pandai betul si suami bermain dgn emosi dan jiwanya, hingga terus bersabar dan bersabar. Akhirnya, Allah buka juga hatinya. Buka juga matanya yang si suami bukan miliknya. Selama ini, setiap kali suami balik, pasti dia akan layan dgn baik. Satu hari dia lansung buat tak tahu pada suaminya. Rupanya si suami rasa tercabar, sbb tak prnh di layan begitu dan akhirnya jatuh lah talak ke atas isterinya.

Tapi sifat tidak perikemanusiaan si suami tak berhenti kat situ sahaja. Rumah yg sahabat saya beli dan nama suaminya sbg nama kedua, di suruh jual dan dia ingin duit tu di bahagi dua. Dan di sebabkan ini, sahabat saya terpaksa membuat tuntutan. Mulanya dia tak mahu membuat tuntutan mutaah dan nafkah anak tapi sewaktu membuat permohonan tuntutan ttg rumah tu, mereka suruh juga semua tuntutan tu di buat. Sahabat saya cuma mahu pertahankan rumah tu sbb segala pembayaran tentang rumah tu semuanya di keluarkan oleh sahabat saya. Dan dia mahu sewakan rumah tu untuk menaggung perbelanjaan hidup dia dan anak2. Sekarang kes tuntutan harta sepencarian iaitu rumah tu masih lagi belum selesai. Aku doakan agar sahabat aku dapat rebut haknya. Dan moga selepas ini sinar bahagia akan hadir dalam hidup sahabat saya. Mungkin juga anak2 nya yang akan bahagia kannya. Anak yang sulong telah berjanji yang dia akan belajar bersungguh2 untuk berjaya. Dia nak bela nasib ibunya dan nak buktikan yang ibunya berjaya mendidiknya walau berseorangan. InsyaAllah hendaknya. 


No comments: