" ...The beauty of a woman is not in the clothes she wears, the figure that she carries. or the way she combs her hair.... The beauty of a woman must be seen in her eyes, becouse that is the doorway to her heart, the place where loves resides...."

Followers

Sunday, January 17, 2010

CANDY SOO FITNESS - Jom join aku....





Bangsar Open Day. Free for everyone. Come & try aerobic class at 9.30 am to 10.30 am.
Jom join aku. Tak kan menyesal. Mmg berbaloi. Klu ada yang tanya macamana aku maintain body aku, antaranya inilah tempat aku menari beraerobik keluarkan peluh. Seronok dan puas sgt. Kelas yg di sedia kn ada banyak tempat n blh ikut waktu bila yg kita free untuk join. Kelas yg di sedia kan bkn saja aerobic tp ada yoga, kickboxer, dumbell, tummy n tights dan byk lg. Candy Soo Fitness ni selain kat Bangsar, ada juga kat Hartamas, Melawati, Setiawangsa dll.

Waktu buka dari pagi smp malam. Boleh choose mana2 kelas yg kita nak pergi. Aku selalu pergi kelas kat Hartamas setiap hari Selasa, 7.30 malam, kat Melawati tiap hari Khamis, 7.45 malam dan Sabtu pukul 9.30 pagi. Aku pilih kelas2 ni sbb kelas ni kelas dance aerobic. Ada masala (Indian dance) n salsa (latino dance). Sesuai utk aku yg mmg gila menari. Dan waktu nya selepas balik kerja. Kakak aku suka kelas tummy n tights. Dan aku rasa macam aku nak cuba kelas kickboxer pulak. Nmpk mcm best je....


Ini antara excersize yang kita boleh buat kat umah sambil2 kita tengok tv. Jgn malas. Dari tak buat apa2 tu kn, apa kata kita bersenam. Fit kan mana2 tmpt yg menggelebeh tu. Mantapkan apa yg perlu. Kena lah rajin kan. Bukan susah mana pun. Antara nak ngan tak nak je.

PEMAKANAN

- Pemakanan yang sihat mengandungi semua zat makanan (nutrien) yang penting dan tenaga yang perlu bagi mencegah kekurangan dan kelebihan zat makanan dan menjaminkan kesihatan.

- Pilihan makanan yang betul membantu mengurangkan risiko penyakit kronik seperti sakit jantung, kanser, kencing manis, strok dan osteoporosis (reput tulang).

- Pemakanan yang sihat juga boleh mengurangkan factor risiko utama untuk penyakit kronik seperti kegemukkan, tekanan darah dan tinggi kolestrol dalam darah.

KALORI

- Tenaga merupakan perkara asas yang di perlukan daam badan. Tenaga yang di hasilkan oleh makanan dinamakan “Kalori”.

- Keperluan jumlah kalori yg di perlukan oleh seseorang bergantung kepada beberapa banyak tenaga yang digunakan oleh individu tertentu. Bagi seorang kanak2 yang aktif mungkin memerlukan lebih kalori dari orang dewasa yang bekerja di pejabat.

- Sekiranya seseorang mengambil lebih makanan daripada yang di perlukan, lebihan kalori yang terkandung akan di tukar kepada lemak yang menyebabkan peningkatan berat badan.

- 0.5 kilogram lemak mengandungi lebih kurang 3,500 kalori.

- Jika dinasihatkan supaya mengurangkan berat badan, cara yang terbaik adalah mengurangkan makan makanan yang berkalori tinggi.

- Tahap yang selamat untuk mengurangkan berat badan ialah 1 kilogram seminggu.

DIET


- Sekarang banyak diet yang memfokuskan masyarakat kepada sistem diet yang dapat mengurangkan berat badan dengan mudah dan cepat adalah tidak munasabah.

- Kebanyakan diet yang demikian mengamalkan penjurusan kepada satu jenis makanan dan menghindar dari yang lain.

- Diet yang mengamalkan ketidakseimbangan pemakanan akan membahayakan kesihatan. Diet yang sedemikian boleh mendatangkan kemudaratan.

- Diet yang mengurangkan berat badan dengan ketara perlu mendapat nasihat daripada pakar.

- Pentingnya pengetahuan terhadap keperluan nutrient oleh badan dapat melindungi dari mengamalkan diet yang tidak betul.

simple tips :


- Don't under any circumstances, skip breakfast
- Eat plenty of fresh fruit
- Have a light lunch
- Drink lots of tap water
- Reduce caffeine intake
- Around high fat & sugar, snacks

Be healty ya....

No comments: