" ...The beauty of a woman is not in the clothes she wears, the figure that she carries. or the way she combs her hair.... The beauty of a woman must be seen in her eyes, becouse that is the doorway to her heart, the place where loves resides...."

Followers

Monday, March 1, 2010

Kes Bengang

" Lelaki... mereka setia dalam dada, setia.. tentu sahaja makhlukpaling setia di bumi tetapi ada khianat tergantung dlm diri merekadan khianat itu sangatlah berpengaruh.... "

Oppsss..... Pernyataan menikam ni. Maaf andai ada yg terasa @tersinggung. Bkn niat melukai sesiapa @ mahu mencetuskan kontroversi. Jgn terus memarahi aku kerana kenyataan itu tapi bacalah dulu luahan aku ni hingga habis.

Pagi ni, antara perkara pertama yang aku kena buat adalah untuk check account2 customer default aku. Seperti yang aku jangka, customer aku ni mesti tak akan bayar loan kereta dia. Aku dah dapat rasa yg dia mmg tak ada duit. Bukan memandang hina tapi itulah hakikatnya. Bulan ni dah masuk 3 bulan dia tak bayar loan kereta dia tu. Kereta baru keluar dan lansung takde pembayaran di buat sejak bulan pertama lagi. Dan mmg tugas kami kat sini kena call dan jaga customer2 yg baru buat loan ni. Tujuannya adalah untuk mengelakkan daripada customer menjadi default customer. Jika dari awal customer dah mula liat nak bayar loan jadi pihak bank akan bersedia dgn segala kemungkinan yg akan berlaku.

Aku dah biasa handle kes2 customer default ni. So aku boleh tahu dan dapat agak klu customer tu bercakap benar atau hanya memberi janji2 kosong. Bulan January hari tu bila aku dapat listing untuk call baby2 aku ni. Kat sini projek customer2 baru ni kami gelarkan baby projek dn setiap staff akan ada baby masing2.

1st time aku call mamat ni aku dah start bengang dah. Aku cakap baik2 ngan dia aku call utk tanya dia dah dapat agreement @ belum dan nak bgtahu due date dia bila n nk tahu bila dia nak buat 1st pymt. Klu blh aku cakap buat pembayaran sblm due date utk elak dari kena interest.Dengan berlagaknya dia jawab saya tahu lah. Saya nak bayar lah ni tp agrrement tak dapat lagi jd saya tak tahu no account saya nak bayar ni. Aku pn bglah no acc dia n cfrmkan date dia nk buat pembayaran. Dah nak dekat hujung bulan aku call lagi sbb date yg dia janji nak bayar tu xde pembayaran. Dia jawab ngan kasar dn dgn loghat kelantan dia. Ye saya tahu lah nak bayar, saya bayar lah nanti. Terus dia hempas telefon.Aku pn rasa cam kepala aku yg di hempasnya. Punyalah aku berasap. So aku pun pass kes dia ni pd org2 yg lbh terel lah utk handle kes2 mcm ni.

Last month. Masuk bulan kedua. Aku call lagi dia dah tak jwb call. Aku refer remarks kt dlm sistem. Dah ada gak yang call dia. Dlm tu dorang bagitahu dia ni memang liat. Dah pindah ofis lak tu. Mcm 2alasan dia kasi. Tunggu duitlah, kawan pakai lah. Memang bikin panas.Dan akhirnya aku terpaksa gak call wife dia utk tanya pasal kes ni. Wife dia terperanjat bila dapat call n bgtahu dia tak tahu pun husband dia beli kereta baru. Dia start nangis2 bgtahu selama ni dia yg tanggung anak2 dia. Belanja dapur rumah dan mcm2. Pastu dia suruh aku lak tlg dia tanya kat husband dia. Dia rasa husband dia beli kereta tu utk makwe dia Aduhai... boleh lak macam tu. Mmg berangin aku dgr. Anak bini terabai, tp blh lak nak bg kesenangan kat org lain.

Aku try call byk kali, mamat ni mmg dah tak angkat call. Maybe dah cam no ofis aku. Dah dekat hujung bulan baru dia jawab call. Aku tanya dia bila nak bayar ni, dah 2 bulan dah ni. Kereta dah ambik tapi pembayaran lansung x buat. Dia cakap dgn kasar nya " Saya tahu lah. Saya nak bayarlah ni. Tengah cari duit. Aku cakap masalahnya ni dah masuk 2 bulan, mmg kena buat payment sblm hujung bulan ni. Dia terus hempas telefon. Bengang gila aku. Bukan ke klu dah tahu nak beli kereta tu patutnya dah standby duit or budget utk bayar tiap2 bulan. So aku dah fed up. Lg sekali aku pass kess kat org yg lbh terel, aku ckp pls handle dis customer. Confirm bulan ni dia tak kan bayar. Tapi dorang call jugak dia tanya bila nak bayar. Janji dia nak bayar hujung bulan. Aku cakap ngan dorang jangan harap lah dia bayar.

Dan akhirnya memang dia tak bayar pun. No payment since dibursement. Hampes..Yang kesiannya bini dia lah. Dapat laki tak guna macam ni. Hidup menyusahkan org lain. Yang ada pun tak terjaga sibuk pulak nak cari yang lain. Pastu tabur duit kat org baru. Anak bini tabur apa. Tabur pasir gamaknya. Kesimpulannya… wahai lelaki, klu rasa diri tak mampu, yg ada pun tak terbela, x yah lah nak cuba cari yg lain. Kasihanilah insan2 yg lemah ni. Tolonglah…..

No comments: