" ...The beauty of a woman is not in the clothes she wears, the figure that she carries. or the way she combs her hair.... The beauty of a woman must be seen in her eyes, becouse that is the doorway to her heart, the place where loves resides...."

Followers

Tuesday, March 16, 2010

Mama tu dah terlambat.....

Memiliki anak yang pintar dan pandai bercakap memang menjadi kebanggaan ibubapa, namun adakalanya mencabar kesabaran dan adakalanya boleh buat kita tersenyum sendiri mendengar kata2 nya. Yang kadang2 tak terjangkau fikiran kita ni yg kata2 tu yg boleh terpancul keluar dr mulut mugil anak2 kecil ni.

Aku mempunyai seorang anak lelaki yang berusia 9 tahun, amat petah bercakap dan boleh tahan loyar buruknya.  Dia paling tak suka kalau ikut aku ke mana2, dan bila jumpa kawan2, jiran2 @ saudara-mara, di tanya soalan.. " Noan, tak nak adik ke?".... Maklumlah anak aku anak tunggal buat masa ni. Belum ada rezeki lagi nak tambah anak. Apapun aku bersyukur atas kurniaanNya. Walau satu tapi Alhamdulillah ada. Simpati aku dgn org lain yg tiada anak dn masih berusaha mendapatkannya.

Itulah soalan yang paling Noan tak suka. Selalu dia mengadu kat aku betapa bosaanya dia ngan soalan tu.
Satu hari, dia di tanya lagi soalan macam tu. Dan jawapannya...

" Noan bukan tak nak adik, tapi Mama tu, dah terlambat.... Noan dah 9 tahun. Kalau Noan dapat adik, hah nanti Noan nak buat apa2 asyik kena kacau je. Noan baru je nak naik basikal nanti mesti Mama panggil... (Noan... nak pergi mana tu. Nape tak jaga adik ni)....  hahaha.. gelak besar aku dan kawan aku dgr jwpn dia ni. Boleh pulak dia imaginasi macam tu. Noan.... noan...

Ada satu lg jwapan yg selau dia jawab n geram gak lah aku dgr. Jwpnnya ...

" Noan bukan tak nak adik, tapi kalau Noan mintak kat Mama sekarang, bukannya Mama boleh keluarkan pun".... huhuhu....  Dengan muka yg selamber dia leh jawab macam ni. Jawapan yang mencabar aku sebagai Mama. Sape yang dengar pasti tergelak. Ada je idea2 dia nak jwb soalan2 mcm ni. Mana tah dtg idea2 tu, aku pun tak tahu. Tapi itulah anak kesayangan aku. Si handsome Noan. Tapi di sudut hatinya aku tahu, kalau di takdirkan ada rezeki untuk dapat anak lagi, dia pasti akan suka. Suka dapat adik. Melihat dia melayan adik2 yg bawah dari umur dia especially baby2, aku tahu hati dia sgt lembut dan penyayang. Dia pandai melayan adik2. Itu jugak lah yg di beritahu kawan2 ku tentang sikapnya. Aku akan tetap berusaha dan berdoa agar dia akn dpt adik utk di jadi kan teman satu hari nanti. InsyaAllah... amin...

p/s : hehehe... tgh aku taip citer ni, Noan dtg kat aku. Sibuk nak tahu aku buat apa. Bila aku suruh dia baca, dia baca kuat2 n lepas tu senyum sorang2. Hehehe.... Noan... Noan....

No comments: